Konuyu Oyla:
  • Derecelendirme: 5/5 - 2 oy
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Steam Rehberi (Tavsiyeleri)
#1

Selamlar ;
Mesel projesi üzerine çalışırken, ileri ki projelerim için kendime notlar- tavsiyeler yazmıştım.  Geçen gün baktım epey bir  şey birikmiş. Bu nedenle bu süreci sizlerle paylaşmak ve naçizhane tavsiyelerimi yazmak istedim.

STEAM GREENLIGHT :

Genel Olarak :

Bir çoğunuzun bildiği üzere ; Steam bağımsız yapımcılara Greenlight adı altına büyük bir imkan sunuyor. Bu platformda projenizi tanıtıp, diğer steam kullanıcılarından onay almaya çalışıyorsunuz. Eğer belli bir oranda onay alırsanız, Steam projenize yeşil ışık yanıyor ve Steam üzerinden yayınlama hakkı veriliyor. Özellikle bu süreç ile ilgili internette pek yararlı bilgi bulamadığım içim ciddi mağduriyetler yaşadım.  Sizde aynı şeyleri tecrübe etmeyin diye bu satırları yazıyorum : )

Başvuru :

İlk etapta Steam Greenlight’ a başvurmak için 150 TL bir meblağ ödemeniz gerekiyor. Bu ödemeyi yaptıktan sonra Steam’ in internet sitesinde sizin oyununuza özel bir sayfa açılıyor. Bu sayfayın bütün düzenlemeleri oyun yapımcısına, yani size ait oluyor.  Ekran görüntüleri, oyun videosu, tanıtım yazısı v.b. bilgileri bu sayfa üzerinden güncelleyerek sunuyorsunuz.

Bütün bu yazıdaki en önemli tavsiyem şudur ; Projenizi gönderirken yeşil ışık alma amacıyla hareket etmeyin. %99 yeşil ışık alacaksınızdır.  Oyununuzun ilgi çekmesi için çabalayın.
Bunun için de projenizi greenlight’ a ilk koyduğunuz gün elinizdeki her şeyi en ince ayrıntısına kadar gösterin.

ÇÜNKÜ OYUNUNUZU GREENLİGHT A İLK KOYDUĞUNUZ GÜNKÜ İLGİYİ BİR DAHA HİÇBİR ZAMAN GÖREMEYECEKSİNİZ!  

Bu nokta çok önemli . “ Şimdilik elimdekileri koyayım ileride güncellerim “ diye düşünmeyin. İlk gün oyuncu çekemezseniz bir daha çekemeyeceksiniz.

Şöyle anlatayım ; Ben oyunu steam’ e koyduğum ilk gün 6.000 kişi sayfamı incelemişti. 2. Gün bu sayı 300 e düştü. 3. Gün ise 6 ya düştü.  Yani 3 gün içinde 6 bin ziyaretçiden 6 ziyaretçiye düştüm : )
Steam’ e yeni eklenen oyunlar ana sayfada görünüyor. Ancak 2. günden itibaretn arka sayfalara gerilediği için insanlar oyununuzu göremiyor.  

Takipçi Kasın :

İkinci en büyük tavsiyem takipçi toplamaya çalışmanız olacaktır.  Oyunu koyar koymaz onlarca mesaj alıyorsunuz. Bir çoğu size ( saçmada olsa ) oyununuzla ilgili fikirlerini bildiriyor. Yani şunu ekle / bunu çıkar vb. Gibi. Böyle adamları kaçırmayın. Hepsine cevap verin, diğer online platformlardan (facebook / twitter gibi) ekleyin. Her yaptığınız değişikliğ ibu adamlara tek tek gönderin, fikirlerini alın. Onları oyununuzun Fan’ ı haline getirmeye çalışın. İleride bu adamların çok faydasını göreceksiniz.

Ben bu durumun ciddiyetini geç fark ettim. Gelen onlarca mesajdan, sadece mantıklı olduğunu düşündüklerime döndüm. Ve şöyle bir şey yaşadım;

4 kişiyi  sohbet-muhabbet ile oyunumun takipçisi haline getirdim,  Facebook sayfamdan ekleyip sık sık oyunla ilgili fikirlerini sordum. Bir süre sonra oyunu kendi görev aldıkları bir projeleri gibi görmeye başladılar.Yani oyunu kendi oyunları gibi görmeye başladılar.  Bunun sonucu olarak oyunla ilgili bütün gelişmeleri, videoları, paylaşımları kendi profillerinde paylaştılar.

Şu an (tek tek saymadım ama ) tahmini 80’ e yakın takipçim bu 4 kişi sayesinde geldi. Ki bu sayı doğru orantılı değildir, katlanır. Yani 50 fan edinseydim,şüphesiz binlerce yeni takipçim olacaktı.

Trollere Aldırış Etmeyin:

Steamde bir sürü troll var.  Adamlar sadece greenlight oyunlarına hakaret etmek için hesap açmışlar. Bunlardan kaçamazsınız, o yüzden aldırış etmeyin.  

Misal : Ben ilk oyunu steam’ e gönderdiğimde çocuğun biri  1 paragraf  hakaret  içerikli yorum yazmıştı. Sildim, tekrar yazdı, tekrar sildim tekrar yazdı vs.

Daha sonra çocuğun profiline baktım greenlight’ daki hemen her oyuna benzer yorumlar yazmış. Sadece 4 oyuna şunu yazmış” Bu adam hırsız, benim oda arkadaşım, oyunumu çaldı, sakın almayın, bu hırsıza destek olmayın” .  Bu mesajı 4 ayrı oyuna yazmış. Muhtemelen daha birsürü yere yazmıştır ama silinmiştir.

Böyle adamlarla tartışmaya girmeyin. Ben internet ortamındaki bir tartışmayı kazanan görmedim.

İlgi çekmek için yapamayacağınız / yapmayacağınız şeyleri vaad etmeyin :

Bunu bir çok kişi yapıyor. Normalde oyuna koymayı düşünmediğiniz bir şeyi, ilgi toplasın diye yazmayın.
Steam artık oyunculara, para iadesi  hakkı verdi. Yani örneğin; eğer siz oyunda “ level sistemi olacak” derseniz ve bunu yapamazsanız, oyuncu 2 gün içinde bunu gerekçe göstererek para iadesi talep edebiliyor. Dikkat edin.

Yorumlar bölümünü kalabalık gösterin :

Steam’ de bir oyunun ne kadar popüler olduğunu, o oyun altına yapılan yorum sayısı belirliyor. Bir çok kişi eğer oyunun altında 10-15 yorum varsa, projeyi incelemiyor bile. Bu nedenle mümkün oldukça yorum silmeyin, 3-4 yorumdan sonra sizde bir yorum ekleyin. Vb.

Bu sayede steam kullanıcılarının sizin oyununuz hakkında bol bol fikir beyan ettiği izlenimi oluşacak, insanlarında “ neymiş bu oyun, bu kadar konuşulmuş bir bakayım” demesine sebep olacaktır : )

YEŞİL IŞIK SONRASI

Steam yeşil ışık aldıktan sonra , oyunu yayınlama için belirli bir süre vermiyor. Yani oyunu ne zaman çıkaracağınız tamamen size kalmış.

Ancak yeşil ışık almak ile oyunu yayınlamak arasındaki süre çok önemli. Bu süre içinde oyununuzu popüler yapmaya bakın. Bununla ilgili 300  sayfalık tez yazılabilir. Ancak özetlemek gerekirse ; Sosyal platformlarda aktif olun.  Sık sık oyunla ilgili haberler, yeni ekran görüntüleri vb. Şeyler paylaşın. Twitter hesabınız kesinlikle olsun, ve bütün paylaşımlarınızın ana dili İngilizce olsun.

Biraz bütçe ayırıp reklam yapın :


İstediğiniz kadar güzel oyun yapın, eğer oyunuzu kimse bilmiyorsa, satamazsınız.

Reklam gibi görülmeyen reklam yapmaya bakın. Bunu daha çok yabancı siteler yapıyor. Sizin oyunuzla ilgili haber yapmak için sizden “ bağış “ adı altında para talep ediyorlar. Kelimesi 5$ dan istediklerinizi yazıyorlar. Ayrıca video koymak 100$ istiyorlar ( tabiki her site için geçerli değil ) Ve haber sadece bir gün ana sayfada kalıyor, sonra siliyorlar. Yani 1 günlük haber için ortalama 200 dolar para harcamanız gerekiyor. Ama etkisini görüyorsunuz.

Sadece denemek için orta halli bir siteye böyle bir haber ile video linki verdim. Video bir gün içinde 17.000 kere izlendi. Bunların sadece %10 i oyun ile ilginse 1700  kişi kazandınız demektir.

Bunların da sadece %10 u oyunuzu alsa 170  kişi oyunuzu alacaktır. Oyunda oralama 10 dolar olsa, 200 dolarlık reklamdan  1700 dolar kazanmış olacaksınız.

Bu hesap bire bir tumasa dahi, 17.000 kişi sizin oyunuzu duymuş olacak. Bu bile bir başarıdır.

Türk sitelerinden ve Türk oyunculardan medet ummayın :

Ben bu süreçte Türk oyuncular ve oyun sitelerinin neredeyse hiçbir faydasını görmedim.  Greenlight sürecinde başımdan geçenleri ( Türk Oyun Sektörü Neden İlerlemiyor ) anlatmıştım tekrar yazmıyorum.


Bunun dışında oyun sitelerinden de hiçbir destek görmedim. Mailler attım, haberdar ettim, konuştum vs. Doğru düzgün haber bile yapmadılar. Sadece Merlinin Kazanı grenlight’a girdiğinde bir haber yaptı, bir de MultiPlayer yeni video çıktığında.

Yani sizin oyununuzdansa, GTA’ ya yeni çıkan, abuk subuk “motora ters binme modu” Türkiyedeki oyun dergilerince daha mühim bir haber olacaktır. Bel bağlamayın.

Ayrıca Türk oyuncuların büyük çoğunluğu oyuna para vermiyor. Ben oyunu steame yükledikten sonra 6 saat içinde torrenti internete düştü, ve 1 gün içinde Steam deki ilgilin 10 katını torrentte gördüm : )

Ki bunun para ile ilgilisi olduğunu düşünmüyorum. Yani siz oyunu 1 TL dahi yapsanız insanlar trojenli torrenti indirmeyi tercih ediyorlar.  Nedense bizde internetten kredi kartı ile alışveriş yapma fobisi var.

Bu nedenle Türk oyunculara güvenip " ben oyunumu Türkçe yapayım yeter, bana bizim oyuncular destek çıkar" diye düşünmeyin. Bol bol dil seçeneği yapın. Benim oyunun Japonya satışları Türkiye satışlarından çok oldu.  

Ama şunu da eklemek isterim : Oyun yayınlandıktan sonra projeye destek olan kişilerde çıkmadı değil. Onların da hakkını ödeyemem. Hepsini tek tek not aldım : )

OYUN YAYIN AŞAMASINDA:

Bütün bu işlemler bittikten ve oyun çıkmaya hazırlandıktan sonra Steam ile irtibata geçiyorsunuz. Steam Partners’ a girerek ( eğer daha önce yapmadıysanız ) oyununuzu sisteme ekliyorsunuz .

Sonra sistem sizi yönlendiriyor. Kapak resminden, tanıtım yazısına kadar adım adım doldurtuyor.
Bu kısımda sizi en çok zorlayacak şey finansal olaylar.  Steam sizden bir İBAN numarası ve bir vergi numarası ve işlem yapacağınız bankaya ait bilgiler  istiyor. Bir şekilde bunları edindikten sonra onay için gönderiyorsunuz. Kabul olursa istediğiniz zaman oyununuzu çıkarabiliyorsunuz.

Oyunu Steam’ e Upload Etmek :

Oyunu Steam Partner’s a eklemek için kendi bilgisayarınızda bir klasör yaratıyorsunuz. İçine oyunu cook ettikten sonra çıkan dosyaları koyarak, klasörü upload ediyorsunuz. Bu konuda steam’ in videolu tutorial’ ı var, zorluk çekmezsiniz.

Oyunu Update Etmek :

Steam bu konuda inanılmaz kolaylık sağlıyor. Yukarıda bahsettiğim klasörün içindekileri silip, güncelleme yaptığınız versiyonu o klasöre atıp upload yapıyorsunuz. Sistem sizin değiştirdiğiniz dosyaları bulup sadece onları upload ediyor. Oyuncu da oyuna girerken o upload edilen dosyaları güncelliyor.
Yani 10 gb lık bir oyununuz varsa ve sadece 3 mb lık bir değişiklik yaptıysanız. Steam sizden sadece o 3 mb ı upload ediyor. Oyuncuda 3 mb lık update i download ediyor. Büyük kolaylık : )

Steam Kesintileri :

Steam oyununuzun satışı üzerinden %20  genel kesinti yapıyor. Buna ek olarak %10 telif hakkı kesintisi yapıyor. Son olarak da Amerika’dan gelen satışlardan %10 da ek vergi kesintisi yapıyor.

Ortalama olarak 100 TL lik bir satıştan size 60-65 TL arası bir meblağ kalıyor.

Bu rakam biraz fazla gibi görünse de, Steam size ciddi bir oyuncu kitlesi sunuyor. Kendi imkanlarınızla yapcağınız satışın kat kat fazlasını steam üzerinden yapabiliyorsunuz. Eğer çok ciddi bir reklam kampanyası yürütmediyseniz, stemden şaşmayın derim.

Epic Games Kesintisi :

Sistem şu şeklinde ; eğer 3 ay içinde 3000 $ dan fazla kazanırsanız, kazancınız üzerinden %5 kesinti yapıyor.
Bunun için öncelikle release@unrealengine.com ' a aşağıdaki bilgileri göndermeniz gerekiyor ;

(Örnek Form)
Product Name : GTA 6
Developer : Murat Boz
Platform(s) : PC
Price :99.99$
Regions : Global
Any unique product identifier(s), e.g.,
Steam Workshop ID 487795654
Şeklinde.

Bir kaç saat içinde size dönüş yapılıyor, bilgier için teşekkür edip, gelişmelerden haberdar olmak istediklerini söylüyorlar.

Kendi fikrim olarak şunu eklemek istiyorum : Bütün bu kesintilerin içinde , en haklı kesinti Epic Games’ in diye düşünüyorum. Adamlar koca engine ı bedava yaptılar, karşılığında sizden sadece %5 istiyorlar, Helal olsun : )



Bunlara ek olarak, özel mesaj ile sık sık sorulan sorulara da cevap vermek isterim:

Yeşil Işık almak için kaç oy almam gerek:

Bunun belirli bir sayısı yok.

Steam Greenlight Bu linke göre :
İlk 100 ‘e girmek için 6,000-17,000 oy gerekiyor İlk 10’ a girmek içinse 50,000 oy gerekiyor.

Steam parayı hemen yatırıyor mu?

Hayır. Aylık periyotlar halinde yatırıyor. Eğer siz yanlış bir bilgi verdiyseniz ya da bir şekilde ödeme gerçekleşemediyse, bir sonraki ödeme periyoduna kadar beklemeniz gerekiyor.

İstediğim kadar Steam Key ( Serial Key ) alabiliyor muyum?

Evet, partners ın sayfasından istediğiniz key sayısını bildirip gönderiyorsunuz,  en fazla yarım saat içinde size keyleri gönderiyorlar.

Steam içinde reklam verebiliyor muyum?

Hayır. Steam kendisi sizin reklamınızı yapıyor. Onun dışında para vererek üstlerde çıkmak gibi bir sistemi yok.

Oyunun kaç paraya satılacağını ben mi belirliyorum ?

-Evet .

Oyuna çıkış indirimi ve benzeri indirimleri ben mi belirliyorum ?

-Evet. İstemedikçe indirim/kampanya yapmak zorunda değilsiniz.

Steam projeye onay vermeden oyunumu oyuyor mu?

-İlginç bir şekilde Hayır! Siz boş dosya da gönderseniz steam oyuna bakmıyor. Onay sadece market sayfası tasarımına ve içeriğine veriliyor.

Umarım yardımı dokunur : )
Ara
Cevapla
#2
Altın değerinde bilgiler bunlar :) Zamanını ayırdığın ve paylaştığın için teşekkürler! 


Konuyu sabite alıyorum, iyi çalışmalar!
Özelden sorulan Unreal Engine soruları cevaplanmayacaktır.
Cevapla
#3
Türkleri iyice yermişsiniz, nedenini anlayamadım. Bu arada hiçbir site sizin reklamınızı yapmak zorunda değil.  ki zaten önceki konunuzu actıgınız gün ben  google da oyunu arattıgım da baya bi sitenin(popüler siteler) oyununuz hakkında yazdıgını gördüm.. Hatta webteknoya mail atın onlarda yazar demiştim 2-3 gün önce webteknoda da gördüm oyununuzu..

Bunlar dışında, gayet bilgilendirici bir yazı olmuş. Teşekkürler.
Ara
Cevapla
#4
(29-02-2016, Saat: 16:01)dvl Adlı Kullanıcıdan Alıntı:  Türkleri iyice yermişsiniz, nedenini anlayamadım. Bu arada hiçbir site sizin reklamınızı yapmak zorunda değil.  ki zaten önceki konunuzu actıgınız gün ben  google da oyunu arattıgım da baya bi sitenin(popüler siteler) oyununuz hakkında yazdıgını gördüm.. Hatta webteknoya mail atın onlarda yazar demiştim 2-3 gün önce webteknoda da gördüm oyununuzu..

Bunlar dışında, gayet bilgilendirici bir yazı olmuş. Teşekkürler.

Tam olarak anlatamadım sanırım ne demek istediğimi ;

Elbette siteler reklam yapmak zorunda değildir. Ki benim istediğim de reklam değildi.
Şöyle anlatayım :

- Oyunun betasını oynamaları için Türkiye deki bir çok dergiye oyunu attım, neredeyse hiçbirisi cevap yazmaya bile tenezzül etmedi. Ya da " bi oyunu çıkar görelim, bakarız" gibi ukala cevaplar yazdılar.

- Bir oyun dergisinin, oyun haberi yapması istemi reklam değildir diye düşünüyorum. Zaten para verirsen reklamını yapıyorlar.

- Greenlight sürecinde Türk oyunculardan yemediğim laf / hakaret kalmadı. Greenlight' daki hayır oylarının büyük çoğunluğu yine Türk oyunculardan geldi.

- Ana dil Türkçe olmasına rağmen Steam satışlarının %6 sı Türkiye den, Japonya %16. Yani sağolsun Japonlar daha çok ilgi gösterdiler.

-Ek olarak Türk torrent sitelerinde bine yakın seed oldu. Ki adamlar crackleyip oynayıp oyun çalışmadı diye bana küfrediyorlar.

- Oyun çıkmadan önce hangi sitelerde çıktığını biliyorum. Oyun çıktıktan sonra haber yapanlar oldu doğrudur.  TR de 50 den fazla popüler portal olmasına rağmen, sanırım şu an yine 3 portal da haber var.

- Ayrıca kimsenin hakkını yemiyorum. Bu süreçte bana destek olan (sen dahil ) herkesin adını tek tek yazdım. 13 kişi var elimde. Köstek olanları yazsam 100 ü geçmişti .

EDİT: Bu arada bir konu yanlış anlaşılmasın. " Medet ummayın " dedim. Yani "ben oyunu Türk oyuncular için yapıyorum, Türkçe olsun, nede olsa bizim oyuncular bana yeter" gibi düşünmeyin. 
Yoksa hiç umurumda değil kaç kişi almış /satmış oyunu. Sitemim "benim oyunumu almadılar" değil yani, " sadece Türk oyunculardan medet umarak oyun çıkarmayın" diyorum.
Ara
Cevapla
#5
(29-02-2016, Saat: 16:01)dvl Adlı Kullanıcıdan Alıntı:  Türkleri iyice yermişsiniz, nedenini anlayamadım. Bu arada hiçbir site sizin reklamınızı yapmak zorunda değil.  ki zaten önceki konunuzu actıgınız gün ben  google da oyunu arattıgım da baya bi sitenin(popüler siteler) oyununuz hakkında yazdıgını gördüm.. Hatta webteknoya mail atın onlarda yazar demiştim 2-3 gün önce webteknoda da gördüm oyununuzu..

Bunlar dışında, gayet bilgilendirici bir yazı olmuş. Teşekkürler.
Proje onay alana kadar neredeydiler?
Ara
Cevapla
#6
(29-02-2016, Saat: 17:05)ClimbDown Adlı Kullanıcıdan Alıntı:  
(29-02-2016, Saat: 16:01)dvl Adlı Kullanıcıdan Alıntı:  Türkleri iyice yermişsiniz, nedenini anlayamadım. Bu arada hiçbir site sizin reklamınızı yapmak zorunda değil.  ki zaten önceki konunuzu actıgınız gün ben  google da oyunu arattıgım da baya bi sitenin(popüler siteler) oyununuz hakkında yazdıgını gördüm.. Hatta webteknoya mail atın onlarda yazar demiştim 2-3 gün önce webteknoda da gördüm oyununuzu..

Bunlar dışında, gayet bilgilendirici bir yazı olmuş. Teşekkürler.
Proje onay alana kadar neredeydiler?

Diyorum ya, zorunlulukları yok.
Ara
Cevapla
#7
Süpresin!
Ara
Cevapla
#8
Eline sağlık, sanırım şuan için Türkiye ile ilgili bir vergilendirme işlemiyle karsilasmadin. Gerci bu kadar kesintiden sonra iyi bu.

Peki size teslim edilen keyleri pazarlama hakkiniz var mi? Steam dışında bir yerde bu keyleri de satarak kesintileri belli ölçüde azaltmış olursunuz.
Ara
Cevapla
#9
Ön çok güncelleme olayını merak ediyordum faydalı oldu benim için Smile Hayırlı olsun tekrardan.
Ara
Cevapla
#10
(29-02-2016, Saat: 18:36)Tanhu Adlı Kullanıcıdan Alıntı:  Eline sağlık, sanırım şuan için Türkiye ile ilgili bir vergilendirme işlemiyle karsilasmadin. Gerci bu kadar kesintiden sonra iyi bu.

Peki size teslim edilen keyleri pazarlama hakkiniz var mi? Steam dışında bir yerde bu keyleri de satarak kesintileri belli ölçüde azaltmış olursunuz.

Henüz o evreye gelemedim : )
Keyleri pazarlama konusunda da bir kural (henüz) görmedim. Ama sorun olduğunu sanmıyorum. Çünkü daha uygun fiyatlara toplu key satın almak isteyenler çıkıyor. Yada" keyleri benim sitede satalım sana komisyon vereyim " gibi teklifler geldi. O key satmanın çok ciddi sonuçları olmayabilir ; 

Ama steam de 5 dolar olan oyunu başka sitede 3 dolardan satarsan, steam kullanıcıları seni linç eder diye tahmin ediyorum : ) Aynı fiyattan verecek olsan bir anlamı yok, adam daha güvenilir olan stamden almayı tercih eder.
Ara
Cevapla
 


Konu ile Alakalı Benzer Konular
Konular Yazar Yorumlar Okunma Son Yorum
  Steam Direct Rehberi nazim 21 3,526 16-06-2018, Saat: 01:26
Son Yorum: caqri9162
  Oyun içinde video oynatmak[Başlangıç rehberi] ClimbDown 7 2,347 23-12-2016, Saat: 15:23
Son Yorum: ClimbDown
  Modular Level Design Rehberi dyanikoglu 3 1,158 08-04-2016, Saat: 18:14
Son Yorum: dyanikoglu

Hızlı Menü:


Unreal Engine Türkiye

This forum is only for fans and support. It has nothing to do with Epic Games.

Bu site sadece fan ve destek amaçlıdır. Epic Games ile bir ilgisi yoktur.