Mehmet

Yeni üye
10 Şub 2016
7
0
0
(34) İstanbul Avrupa
Merhabalar arkadaşlar,

Ben Mehmet Can, 39 yaşındayım. Oyun yapımı konusunda uzun süreli akademik eğitimler aldım. Sadece oyunla alakalı olarak Güney Kore'de bir akademide 1.5 yıl, Kanada'da 2 yıl lisansüstü ve son olarak da Bahçeşehir Üniversitesinde ingilizce tezli yüksek lisans tamamladım. Ayrıca Kanada'da bir devlet üniversitesinde 2 dönem de resmi olarak öğretmenlik yaptım. Oyun tasarımında kullanılmak üzere üç boyutlu obje tasarlama dersleri verdim, programda okutulan ders notlarını da bizzat kendim hazırladım.

Asıl uzmanlık alanımın oyun tasarımı için üç boyutlu çevre modelleme olmasıyla birlikte 1996 yılından beri, 22 yıldır sürekli kullandığım 3ds max yazılımına oldukça hakimim ve bir oyun için gerekli olabilecek her tür 3d modeli, kullanılacak oyun motoruna uygun bir şekilde tasarlayabilmekteyim. Bir oyun için çok önemli olan ses ve müzik konusunda haricen destek almam gerektiğini bilmekteyim. O konuya burada pek girmeyeceğim. Kendim için en uygun oyun motoru olarak Unreal Engine 4 seçmiş bulunmaktayım. Oyun motorunu yeterli seviyede kullanabilir, bölüm tasarımlarını rahatlıkla yapabilirim.

Şimdi Blueprints öğrenmek ve çeşitli oyunlar için gerekli prototipleri kendi başıma rahatça tamamlayabilmek istemekteyim. Bu konuda destek almak için sizlere başvuracağım. Öncelikle çok çeşitli UE4 Blueprints kitapları ve eğitim videoları edindim. Bunlar çok temel ve çok spesifik bir kaç örneğin bir araya gelmesinden oluşan yapımlardı ve Blueprints'i tam anlamıyla tamamen kullanmama yeterli olmadılar.

Kendime Blueprints'i A'sından Z'sine tamamen öğretebilecek bir yol arıyorum. Kitap olur, video eğitim olur, özel ders olur. Hepsine açığım. Kitapları ve video tutorialleri düzenli olarak takip ediyorum ve piyasada ihtiyacıma yönelik bir eser olmadığını gözlemledim. Ama gözümden kaçmış bir şey olabilir, böyle bir kaynak varsa belirtmenizi rica ederim. Ayrıca bu konuda işinin ehli ve öğretme kapasitesine de sahip bir arkadaşımız varsa, İstanbul'a döndüğümde kapsamlı bir eğitim almayı da düşünmekteyim. Topluluğumuzda böyle hizmetler sunan arkadaşlarımız varsa tanışmak isterim.


Saygılar,
Mehmet Can ÜNEY
 
Merhaba topluluğa hoş geldin.

Blueprintler bir çok dala ayrılır mesela Animasyon Blueprint, Karakter Blueprint, Widget Blueprint, Level Blueprint vs... Bunların her birisinin ayrı özelliği vardır. Mesela Animasyon Blueprint içerieinsde State Machine oluşturup durumlara göre farklı animasyonların oynanmasını sağlayabilirsin. Widget BP ile Kullanıcı Arayüzü(butonlar, checkboxlar vs...) dizaynlayıp, bunları betiklemek için blueprint kullanman gereklidir. Level blueprint ise o bölüme ait olan ve sahnede var olan aktörleri referans alıp seviye üzerinde etkileşime geçirebileceğin bir blueprint.. Unreal oldukça geniş bir dünya ve yapacakların sınırsız. Blueprintlerin yetersiz kaldığı zamanda Function Library oluşturarak yazdığınız C++ kodunu blueprinte aktarabilrisinz.

Daha önce programlama deneyiminiz varsa size blueprintler asla zor gelmeyecektir. Değişkenler, fonksiyonlar, diziler, setler, mapler, tip dönüşümleri(Cast işlemi), nesne tabanlı programlamanın içerdiği ebeveyn-çocuk ilişkisi, constructor, destructor, fonksiyon üzerine yazmak(override) vs gibi bir çok programlama dillerinin yapacağı işlemleri yapman zaten mevcut. Bunun dışında "DELEGATE" denilen belirli blueprint "eventlerini" başka eventlere yaymak için kullanacağın "Event Dispatcher" gibi bir çok blueprintinin kendisine ait olan kavram var. (Normal C++ programlada function pointer oluşturup fonksiyonu parametre olarak geçirmenin aynı mantığı.) veya Blueprint Cast işlemi uyguladığınızda C++ üzerindeki dynamic_cast ile çalışma zamanı içerisinde, ana-çocuk sınıfı arasındaki tip dönüşümünü sağlayabiliyorsunuz.

Genel olarak öğrneme konusunda size dökümantasyonları öneriyorum. Mesela "Blueprint Basics" makalesini okuyup başlayabilirsiniz. Veri tipi nedir? Değişken nedir? Dizi nedir? Akış nasıl oluyor? "Event" nedir vs... gibi şeyleri öğrenmeye çalışın ve sürekli kendi alanınızla ilgili pratik yapın. Daha sonradan özelleştiğiniz bir alan seçin mesela Yapay Zeka.. Örnek vermek gerekirse modellemede kimisi ArchViz konusunda iyidir kimisi Low Poly modelleme gibi....

https://docs.unrealengine.com/latest/INT/Engine/Blueprints/Scripting/index.html

Ayrıca, oyun geliştirici olmak için üniversite eğitimi almanıza gerek yok. Üniversitedeki derslerin bir çoğunu zaten İnternet üzerinden öğrenebilirsiniz boşuna para harcamayın.
 
[UETR]Khubur' Alıntı:
Merhaba topluluğa hoş geldin.

Detaylı cevap için teşekkür ederim.

Blueprints'in tamamını eksiksiz öğrenmek istiyorum. Ne yazık ki programlama backgroundum yok. Bununla beraber daha önce çok miktarda kaynak okuyup örnek yaptım.

Bluprints içerisinde kullanılabilecek bütün node'ların eksiksiz bir listesi, görevi ve bir örneğinin olduğu bir kaynak arıyorum.

Unreal documents içerisinde neden bir node listesi yok anlayamadım. Her yerini araştırdığımı düşünüyorum.

Node listesi derken bacaklarla bağlayabildiğimiz her şeyi kastediyorum. Benim bulabildiğim en kapsamlı kaynak aşağıdaki site. 

https://learnunrealengine.com/blueprint-node-reference-guide/

Fakat burada da her şey yok.

Örnek olarak:
https://docs.unrealengine.com/lates...erials/ExpressionReference/Constant/#constant

Bu "constant" gibi blueprints içerisinde kullanılabilecek her şeyin toplu bulunduğu bir kaynağa ihtiyacım var.
 
Mehmet unrealın kendi dokumanları yeterli, ancak sözlük okuyarak roman yazmayı öğrenmek ne kadar mümkün ise dokumanları okuyarak oyun yapmayı öğrenmen de o kadar mümkün. Bol bol pratik yapman gerekiyor.
 
Merhabalar topluluğa hoş geldiniz.

Blueprint'in tamamını eksiksiz öğrenmek yerine doğru öğrenmenin daha iyi olacağını düşünüyorum. Çünkü bu yolda ilerlemek istiyorsanız yapacağınız sistemde ki hataları ve yanlışları araştırıp çözüme ulaşmanız sizin bu yolda ki deneyiminizi çok ciddi bir şekilde arttıracaktır. Bu şekilde bir deneyime sahip olmanız zaman ister fakat harcanacak zamanı kısaltmanın bazı yolları mevcuttur. Bu yollardan bazıları şunlardır; eğitim setleri, Youtube'da bulunan eğitim videoları, özel dersler vb. gibi eğitici içerikleri edinebilirsiniz. Eğitici içerikleri edinirken yapılan bir çok yanlış da oluşturulan sistemi kopyala yapıştır yapmak veya ezberlemek kesinlikle hem sizi sınırlayacaktır hem de sizin sadece günü kurtarmanıza yarayacaktır.
 
gigalian' Alıntı:
Mehmet unrealın kendi dokumanları yeterli, ancak sözlük okuyarak roman yazmayı öğrenmek ne kadar mümkün ise dokumanları okuyarak oyun yapmayı öğrenmen de o kadar mümkün. Bol bol pratik yapman gerekiyor.

Kesinlikle katılıyorum. Unreal Enine 3 kullanımı hakkında Kanada'da eğitim aldım, bu motoru kullanarak bölüm tasarladım. Daha sonra UDK de kullandım. Son olarak UE4'un blueprints kısmı dışında kalan tasarım araçlarını çok rahatlıkla kullanabiliyorum.

Kendimi eğitmek amaçlı amazon'dan çeşitli blueprints kitapları ve internetten pek çok yerli yabancı eğitim videosu satın aldım. Fakat bunların hepsi bir takım örnekler üzerinden konu anlatıyor. Örneklerin dışında blueprints node'larının ne işe yaradığını anlatmıyorlar. Unreal'in kendi dokümanlarını tamamen okumadım. Olayın mantığını örnekler üzerinden anlayabiliyorum. Fakat hangi komutların var olduğunu, hangisinin nerede ve ne amaçla kullanıldığını bilmediğimden kendi başıma bir şey oluşturmam mümkün değil. Yukarıdaki arkadaşa da dediğim gibi Unreal dokümanları içerisinde Blueprints Node referansı bulamadım. Neden böyle bir liste yapmamışlar, ya da yapmışlar da ben mi bulamıyorum bilemiyorum.


Ozzy' Alıntı:
Merhabalar topluluğa hoş geldiniz.

Blueprint'in tamamını eksiksiz öğrenmek yerine doğru öğrenmenin daha iyi olacağını düşünüyorum. Çünkü bu yolda ilerlemek istiyorsanız yapacağınız sistemde ki hataları ve yanlışları araştırıp çözüme ulaşmanız sizin bu yolda ki deneyiminizi çok ciddi bir şekilde arttıracaktır. Bu şekilde bir deneyime sahip olmanız zaman ister fakat harcanacak zamanı kısaltmanın bazı yolları mevcuttur. Bu yollardan bazıları şunlardır; eğitim setleri, Youtube'da bulunan eğitim videoları, özel dersler vb. gibi eğitici içerikleri edinebilirsiniz. Eğitici içerikleri edinirken yapılan bir çok yanlış da oluşturulan sistemi kopyala yapıştır yapmak veya ezberlemek kesinlikle hem sizi sınırlayacaktır hem de sizin sadece günü kurtarmanıza yarayacaktır.

Selamlar, Teşekkür ederim.

Unreal'in Blueprints dışında kullanımına oldukça aşinayım. Unreal Engine 3 ve UDK de dahil olmak üzere önceki versiyonlarını da kullandım. Ben görev aldığım topluluklarda bölüm tasarımı yaptığım ve işin programlama kısmını programcılar yaptığı için hiç kullanmadım. Ben daha ziyade üç boyutlu ortamı modüler olarak tasarlayıp, bölümleri oluşturuyordum. 

Şimdi kendi başıma bir kaç proje hazırlamak istiyor fakat programcı eksikliği çekiyorum. Bu eksikliğimi görsel bir arayüze sahip olan Blueprints ile çözebileceğimi düşünüyorum. Blueprints kullanımı, benim gerçekleştirmek istediğim bütün projelerde fazlasıyla yeterli olacaktır.

Sizin de dediğiniz gibi Blueprints'i doğru öğrenmek istiyorum. Bununla beraber Blueprints'i eksiksiz de öğrenmek istiyorum. Bunun için yeterli vaktim ve azmim mevcuttur.
 
Mehmet' Alıntı:
Blueprints Node referansı bulamadım. Neden böyle bir liste yapmamışlar, ya da yapmışlar da ben mi bulamıyorum bilemiyorum.

Her sürümde yeni node'lar eklendiği için böyle bir liste muhafaza edilemiyor malesef.

Constant örneğini gösterdiğiniz materyal editöründeki bütün fonksiyonların liste ve açıklamasını dökümantasyonda bulabilirsiniz(bazı fonksiyonlar hariç.) Materyal editörü dışındakiler Blueprint olduğu için tüm blueprint fonksiyonlarını tek bir yerde toplamak da pek mantıklı değil. Örneğin Anim BP'ye has fonksiyon ve eventleri aynı liste altında bir actor BP eventleriyle sıralamak biraz kafa karıştırır. Bazı fonksiyonlar da tek başına bir anlam ifade etmez, kod içinde kullanılınca anlarsınız neye yaradığını. Bu yüzden Epic'in ilk tutorial videolarında bir durum farzedip onun üstüne kod yazarak anlatıyorlardı temel şeyleri.

Ben de sıfır programlama bilgisi ile başlayıp çözdüm Blueprintleri. İngilizcem olduğu için forumlarda baya zaman geçirdim, ufak tefek oyun mekanikleri yapmaya girişerek takıldığım yerde forum ve answerhub'da arama yaparak çözdüm çoğu fonksiyonun neye yaradığını.

Bu arada BP ler içindeki tüm fonksiyonlara Window > Palette > Library sekmesinden ulaşabilirsin. Buradan fare imlecini üstünde gezdirdiğin fonksiyonun comment olarak açıklamasını görebilirsiniz.
 
[UETR]Jacky' Alıntı:
Bu arada BP ler içindeki tüm fonksiyonlara Window > Palette > Library sekmesinden ulaşabilirsin. Buradan fare imlecini üstünde gezdirdiğin fonksiyonun comment olarak açıklamasını görebilirsiniz.


Cevap için teşekkür ederim.

Bahsettiğiniz "Window > Palette > Library" sekmesi çok güzel bir referans olacaktır bana. Fakat nedense bir türlü o sekmeyi bulamadım. Bendeki sekme şu şekilde.

i3cemd.jpg
 
Blueprint düğümlerini zaten sürüklediğin zaman referanslarını alabiliyorsun. içerisinde giriş/çıkış pinleri ve düğümün kendisi ile ilgili hepsi ile alakalı bilgiler mevcut.

Onun dışında web üzerinden yine bu var fakat tüm düğümleri ezberlemek veya hepsinin ne işe yaradığını öğrenmek doğru bir kavrayış yöntemi değil.

Olaylar ile ilgili bağlantılar kurun, mesela diyelim ki şu aşağıdaki düğümü hiç bilmiyoruz. Üzerine geldiğimde zaten bana bu düğüm hakkında bir bilgi veriyor. Bunun dışında neyi nasıl yapacağınız hakkında kendi mantıksal ifadelerinize göre bulabilirsiniz. Bu düğümler ile ilgili sorunlarınızı veya nasıl kullanmanız gerektiğini gerek bu foruma gerek unreal engine türkiye discord sunucusuna gerek resmi forumlara gerekse answerhub üzerinden bu toplulukta yardımsever insanlar var.

jyzMAJ.png


Mesela bunu anlamak için "level streaming" için ne olduğunu araştırmam gerekli.

İyi bir blueprint betikçisi olmak için sürekli alıştırma ve pratik yapman gereklidir.
https://docs.unrealengine.com/latest/INT/BlueprintAPI/
 
[UETR]Khubur' Alıntı:
tüm düğümleri ezberlemek veya hepsinin ne işe yaradığını öğrenmek doğru bir kavrayış yöntemi değil.

Çok doğru. Ben de ezber seven bir kişi değilim. Fakat programcı olmadığım ve unreal kütüphanesini bilmediğim için elimde kullanabileceğim neler var bilmiyorum. Bunu çok iyi anlatamadığımı düşünüyorum. Bir örnek vermeme müsade edin.

Mesela Arabayı kullanmak için gerekli olan direksiyon, vites, gaz, fren ve debriyaj'ı görüyor ve orada olduklarını biliyorum. Bu araba kullanmama yeterli değil ama en azından araba sürerken neleri kullanabileceğimi biliyorum.

Aynı şekilde blueprints'de bir kod oluştururken birleştirilebilecek neler var bilsem bana çok büyük bir faydası dokunacak. Bu bana kullanmayı öğretmese de elimdekileri bilebileceğim. Mesela ben programcı değilim ve constant'ı bir tutorialde gördüm. Bunu görmesem oraya konulacak "constant" diye bir şeyin var olduğunu hiç bir şekilde bilemeyeceğim. Bir liste, bir referans arama ihtiyacım bu nedenledir.
 
Mehmet' Alıntı:
[UETR]Jacky' Alıntı:
Bu arada BP ler içindeki tüm fonksiyonlara Window > Palette > Library sekmesinden ulaşabilirsin. Buradan fare imlecini üstünde gezdirdiğin fonksiyonun comment olarak açıklamasını görebilirsiniz.


Cevap için teşekkür ederim.

Bahsettiğiniz "Window > Palette > Library" sekmesi çok güzel bir referans olacaktır bana. Fakat nedense bir türlü o sekmeyi bulamadım. Bendeki sekme şu şekilde.

i3cemd.jpg

Pardon, Level editör içindeki değil, Level BP veya herhangi bir actor BP içindeki Windows sekmesinde.
 
Bir kaç gün önce blueprint ile ilgili videolar çekmeye başladım. En ince ayrıntısına kadar işlemeyi düşünüyorum. İlk olarak kendimi geliştirmeyi hedef edindim ama tabi herkes faydalanabilir. Şu anda 3 video var devamı gelecek umarım zaman sorunu çıkmazsa. Kanal adresi
 
merbekta' Alıntı:
Bir kaç gün önce blueprint ile ilgili videolar çekmeye başladım. En ince ayrıntısına kadar işlemeyi düşünüyorum. İlk olarak kendimi geliştirmeyi hedef edindim ama tabi herkes faydalanabilir. Şu anda 3 video var devamı gelecek umarım zaman sorunu çıkmazsa. Kanal adresi

Şimdi gördüm, böyle bir girişim benim için çok faydalı olacaktır. Teşekkürler.